Tekstgrootte
Een veilige omgeving is een voorwaarde om leerlingen elkaar te laten ontmoeten, ditzelfde geldt voor ouders en personeel. Wij vinden dat iedereen moet kunnen ervaren dat;
Kinderen leren respectvol met elkaar in discussie te gaan én voor hun mening op te komen. Maar ook andersom, door te investeren in de sociaal emotionele en burgerschapsvaardigheden en ontmoetingen, zal de sociale veiligheid in de klas en op school groter worden.
Eén van de uitgangspunten van onze school is dat kinderen met plezier naar school horen te gaan en zich daarbij veilig voelen. Voor een goede sfeer zijn er goede afsrpaken nodig en een duidelijke sturing vanuit het team.
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school.
We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: |
Lieselotte Adriaans/ lieselotte.adriaans@fortgens.pcsv.nl |
Intern contactpersoon (voorheen vertrouwenspersoon):
|
Lisette Bollen/ lisette.bollen@fortgens.pcsv.nl Lieselotte Adriaans/ lieselotte.adriaans@fortgens.pcsv.nl |
Anti-pestcoördinator: |
Marielle den Hollander/ marielle.denhollander@fortgens.pcsv.nl |
Externe vertrouwenspersoon (ouders/ leerkrachten): |
GGD Hollands Midden - 088-3083342 (externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl) |
Directeur: |
Myrthe Kousemaker / myrthe.kousemaker@fortgens.pcsv.nl |
Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel
|
Zie email adressen op de website van de Fortgensschool onder het kopje Team. |
De leerkrachten besteden in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en Sociale Veiligheid. Dit doen zij onder andere door samen met de groep de groepsregels op te stellen. Verder worden er activiteiten aangeboden om de groepsvorming te stimuleren. De rest van het jaar bieden wij vanuit onze methode Kwink lessen aan rond Sociale Veiligheid.
We hebben een methode voor sociaal emotioneel leren, deze methode heet KWINK. Wij leren onze leerlingen onder andere door middel van deze methode vaardigheden aan, waardoor ze beter met hun eigen emoties en die van anderen om kunnen gaan. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer ze gaan begrijpen van de redenen van hun eigen gevoel en gedrag, en dat van een ander.
We leren de kinderen vaardigheden aan op onderstaande vijf gebieden:
1. besef hebben van jezelf
2. besef hebben van de ander
3. keuzes kunnen maken
4. zelfmanagement
5. relaties kunnen hanteren
Hiervoor worden verschillende werkvormen gebruikt waaronder toneelspel, kringgesprekken, werkboek, gesprekken in kleinere groepjes.
Kinderen krijgen hierdoor meer zelfvertrouwen en dat vertaalt zich naar allerlei gebieden op school. Kinderen die leren hun gedachten, gevoelens en gedrag te sturen, zijn ook beter in staat zichzelf te motiveren en door te zetten als het tegenzit. "De growth mindset, het idee dat je kunt groeien door je best te blijven doen, is door het hele programma verweven.
Op school hebben we twee vertrouwenspersonen. Zij hebben de taak om
1. het beleid te coördineren in het kader van het tegengaan van pesten
2. te fungeren aan aanspreekpunt in het kader van pesten.
De vertrouwenspersonen en tevens aanspreekpunt van de school zijn
Lisette Bollen lisette.bollen@fortgens.pcsv.nl en Lieselotte Adriaans lieselotte.adriaans@fortgens.pcsv.nl
Mocht u thuis merken, dat uw kind zich niet veilig voelt, is het verstandig om meteen contact met de leerkracht of desgewenst de vertrouwenspersoon te zoeken.
Wij hebben op school ook een antipestprotocol. Dat vindt u op onze website op de pagina Protocollen.
De leerlingen van onze school krijgen ook een aandachttraining. De training wordt gegeven binnen ons lesprogramma.
Aandachttraining leert de kinderen:
Concentreren. En merken als ze dit niet doen. Door regelmatig te stoppen met doorgaan en te ‘zitten met aandacht van een kikker’ leren kinderen snel te schakelen tussen ‘doen’ en ‘niet doen’. Merken wanneer je afgeleid bent en weten hoe je terug kunt keren is de basis van elke concentratie.
Executieve functies nemen toe. Het vermogen om geest en je lichaam tot rust te brengen. Een kalme geest is beter in staat tot leren.
Benoemen en begrijpen van emoties en gedachteprocessen, zoals angst, woede, verdriet en piekeren. Door emoties en gedachten te accepteren en er ruimte voor te maken ontstaat een kleine afstand. Precies genoeg om niet meegesleept te worden door die gevoelens of ze te negeren. Hierdoor ontstaan rust en harmonie.
Aanwezig zijn in het NU. Ook als er spannende dingen te wachten staan of als er nare dingen gebeurd zijn. NU is het oké. Het leert kinderen minder in het verleden of de toekomst te zijn met hun gedachten. Maar in dit moment.
Zelfvertrouwen te hebben, door het leren loslaten van oordelen over de eigen gedachten en emoties. Je niet vereenzelvigen met wat je denkt en voelt. En door een open en niet-oordelende houding van de trainer/leerkracht/ouders.
Het geheugen te verbeteren, door de aandacht te richten op wat je NU doet (via concentratie) dringen dingen beter door en kun je je beter herinneren wat je geleerd hebt.
Aardiger te zijn voor zichzelf en anderen, begrip voor eigen standpunten of kwetsbaarheden en die van anderen neemt toe. Het afwijzen van gevoelens of standpunten neemt af. Door compassie en oefenen in aardig zijn merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door bewustwording van deze kwaliteit neemt pestgedrag af. En de acceptatie van verschillen neemt toe.
Mocht u meer informatie willen over de training, dan verwijs we u naar de website www.elinesnel.com. Eline Snel schreef ook een boek voor ouders van kinderen van 5-12 jaar dat naadloos aansluit bij de methode Eline Snel op school. Het heet ‘Stilzitten als een kikker’.
Onze school besteedt veel aandacht aan de verkeersveiligheid rondom de school. We zijn de trotse bezitters van het verkeersveiligheidslabel "SCHOOL op SEEF". Dit label heeft de school behaald omdat wij voldoen aan de volgende voorwaarden:
1. De school heeft een planmatige aanpak en goede organisatiestructuur;
2. Er vindt op school theoretisch en praktisch verkeersonderwijs plaats in alle leerjaren;
3. Er wordt door de school met de ouders gecommuniceerd over verkeersveiligheid en verkeersopvoeding;
4. De school heeft de schoolomgeving en schoolthuisroutes goed in beeld, gebruikt dit in het onderwijs en heeft met de gemeente contact over de veilige inrichting van de schoolomgeving en schoolthuisroutes;
5. De school organiseert extra verkeersactiviteiten. De Fortgensschool oefent twee keer per jaar met alle groepen de fietsvaardigheden van de kinderen. Meer informatie over school op seef vindt u hier
We realiseren ons dat we medeverantwoordelijk zijn voor de veiligheid van alle kinderen van de Fortgensschool. Daarom maken we gebruik van het protocol: Veilig Fortgensverkeer is goed voor de sfeer; als we onze kinderen met de auto naar school halen en brengen. Dit protocol vindt u op onze website op de pagina Protocollen.